Archívy

Reklama

Krajina : (Bez) mocnosť

Niekedy mi ruky padajú v bezmocnosti. Keď diskutujem na témy, prečo je dôležité sa s deťmi rozprávať o tom, čo chcú v živote. Prečo je dôležité hovoriť im "ty to dokážeš". Inokedy mám pocit víťazstva, napriklad včera. Bola som v osade. Pomyslíte si, čo je to za víťazstvo?" Pre mňa osobne je to veľké víťazstvo, hneď v dvoch rovinách.
   Prvá je osobná, v tej konkrétnej osade som bola prvýkrát. A ako človek som mala isté očakávania. A doslova som sa bála toho, čo môžeme uvidieť i keď som bola pripravená na veľa veci z minulosti. Tá druhá rovina bol vzťah. On žije v domove. Tam, v osade sa necíti doma. Chodí tam na prázdniny "upevňovať vzťahy“. Tie, ktoré sa nevytvorili z rôznych dôvodov, bol najmladší z odohraných deti, neexistujú nástroje, ktoré by tomu efektívne pomohli.
   Po ceste som dvakrát dostala otázku, či to naozaj chcem a či sa nebudem báť vrátiť tou cestou späť. Prešli sme sa tam a ja som mala pocit, že sme obaja vyšli na Everest.
Ešte pred tým prekonal svojich pár Everestov pri čaji. Kreslili sme rodostrom, bol dosť rozvetvený. Smiali sme sa a skoro aj plakali. Každý by mal na to iný dôvod. Ja som skoro plakala, keď sa vyzliekol z vetrovky a mal na sebe krátke tričko. Vonku bolo -5 a pocitová teplota ešte nižšia. Alebo vtedy, keď mi rozprával o tom, že si mysli, že je hlúpy. On prehĺtať sliny, keď sme sa bavili o tom, prečo ho nechceli v jednej z množstva škôl kam chodil.
   Občas mám pocit, že sme taký mimozemšťania, ja sa nebojím ísť cestou, ktorou chodí len málo ľudí a on sa necíti doma tak, kde by sa mal.
A tak mám nádej, že ešte spolu budeme môcť prekonať pár Everestov, pretože nás to oboch posúva.
Pridal lenicka117 on 04/01/2020 09:24

Komentáre (18)

domenico je odhlásený top domenico napísal dňa 05/01/2020 09:08 :

Gratulujem k zdolaniu Everestu :-)

lenicka117 je odhlásený top lenicka117 napísal dňa 05/01/2020 09:31 :

Ďakujem ❤

anneliese je odhlásený top anneliese napísal dňa 05/01/2020 10:00 :

Najhorsie je, ze v tych osadach kazdy s kazdym. Minule som bola u lekara na rocnej prehliadke, v cakarni sedel ale fakt ze nepekny cigan. Fakt bol do tvare fest nepekny, clovek by sa ho aj bal. Z dveri od lekara vysla krasna ciganocka. Keby ste ju videli, bola nadherna ako obrazok a mohla mat sotva 15 rokov. Samozrejme bola a bruskom a potom spolu odisli. Takto to byva. Polovicu ak nie viac z tych deti je mentalne postihnutych, lebo sa paria medzi sebou aj v rodine a "polovicu" z nich odoberu do decakov. A zvysok sa takto dalej pari v osade kde kazdy s kazdym.

lenicka117 je odhlásený top lenicka117 napísal dňa 05/01/2020 10:17 :

Takto, tie deti často nie sú mentálne postihnuté. Teda ich slabé školské výsledky a to, že chodia do špeciálnej školy napríklad je spôsobené jazykom a a zanedbanim. Generačná chudoba je faktor, ktorý ovplyvňuje tieto deti, ale v podstate aj rodiny. Je to rozsiahly problém, ktorý v podstate nikto nerieši. Tí ľudia sú takí istí, ako my majú rovnaké sny, želania, potreby.

anneliese je odhlásený top anneliese napísal dňa 05/01/2020 10:29 :

Lenicka, pozri sa po specialnych skolach. Zial, u nas take skoly su a su z vyznamnej casti zastupene ciganmi. Tue deti za to nemozu kde sa narodia a ako ich "vychovavaju". Ale je to holy fakt. Skladam klobuk dole z hlavy pred kazdou socialnou pracovnickou a ucitelom, ktory s takymito pracuje. Aspon maju sancu aspon hrstka, aby zili normalny zivot.

lenicka117 je odhlásený top lenicka117 napísal dňa 05/01/2020 10:47 :

Lenže fakt je, že tie deti nemajú organický poškodený mozog. Faktom je tiež , že umiestňovanie do špeciálnej školy je u nás veľmi zvláštnym spôsobom zneužívané. Kvôli vyššiemu normatívu na dieťa. S deťmi sa obchoduje. Samozrejme je faktom, že dieta ktoré vyrastá v podmienkach extrémnej chudoby a  nepozná jazyk, bude mať veľmi slabé výsledky ak vôbec nejaké. To však neznamená, že je to dieťa s mentálnym postihnutím. To, že niekto chodí do špeciálnej školy na Slovensku žiaľ nemusí znamenať, že  tam reálne patrí. A tiež vyjadrenia o incestu sú trochu nemiestne. Pravdou je, že sa všetko odohráva v jednej miestnosti. Pretože napríklad aj ak mali viac izieb, tak sú ochotný podeliť sa s príbuznými, ktorý nemajú kde bývať a podobne. Ale žeby tam bol k česť niečo bežné na to ani vy ani ja nemáme dôkaz. Ak sú  naozaj deti s postihnutím je to skôr spôsobené užívaním alkoholu, fajčením, nezdravou životosprávou matky v tehotenstve alebo podmienkami po pôrode, nie tým, žeby to bolo deti počaté z incestu. Sexuálny život začínajú už deti. Žiadne preventívne programy nie sú nastavené na decká žijúce v takom prostredí. Matky nikto nepoucuje o rizikách ... Je to množstvo veci, ktoré sú pre ne tabu a pre nás tiež. Lebo lepšie je ich obviniť z incestu ako tam ísť pozrieť a spoznať ich.

tridsiatnik je odhlásený top tridsiatnik napísal dňa 05/01/2020 12:30 :

..."Matky nikto nepoucuje o rizikách ..." ...už skoro 300 rokov - od Márie Terézie majorita Rómov poučuje, integruje... a je to marné, je to marné, je to marné...(ako hovorí klasik)

dominici je odhlásený top dominici napísal dňa 05/01/2020 12:43 :

O Romoch-ciganoch by boli zaujimave zakony Karla VI...

anneliese je odhlásený top anneliese napísal dňa 05/01/2020 12:45 :

Lenicka, cize ked zacinaju zit sexualne v tak nizkom veku, s kym maju potom ten pomer? Ked maju mentalitu taku aku maju, myslis si, ze na sex si straostlivo vyberaju partnerov mimo rodiny? Hovoris, ze maju mozog v poriadku a nehrozi tam nijake mentalne postihnutie, alebo je len velmi ojedinele, kto im robi geneticke testy? Ked geneticky test neurobia ani neromskej zene, ktora nechcene pride o dieta, pokial sa to nezopakuje niekolkokrat? To akoze ciganov starostlivo vyaetria, ci nedochadza k plodeniu deti v kruhu rodiny? Ja si velmi vazim tvoju pracu a nesmierne ma to dojima ako to vobec dokazes a aj tych ludi beries bez predsudkov. Ale zase treba mat aj realne otvorene oci. Pokial nemas v rukach zdravotnu dokumentaciu s genetikou, nevies vylucit ani to mentalne postihnutie z dovodu pomeru v kruhu rodiny. Nehovorim, ze tam otec zneuziva dceru a brat sestru, ale ine velmi blizke pomery tam budu.

dominici je odhlásený top dominici napísal dňa 05/01/2020 12:48 :

ciganov nepoznam, nevyrastal som s nimi(chvalabohu)tak neviem, nie su v nasej dedine, neboli v skolach co som chodil...takze do cca 18 som mal celkom kludne "detstvo"

anneliese je odhlásený top anneliese napísal dňa 05/01/2020 12:51 :

Lenicka, moja znama si zobrala ako profi rodic dvoch bratov ciganov a dve sestry ciganocky. Chlapcov musela vratit naspat, boli nezvladnutelni, ale dievcata maju dodnes. Uz su tam cca 10 rokov tusim.

dominici je odhlásený top dominici napísal dňa 05/01/2020 12:52 :

s tym socialnym experimentom, riadenym vieme kym aj tak nesuhlasim...ale zrejme na potrestanie odpadlej slovace posluzi...

dominici je odhlásený top dominici napísal dňa 05/01/2020 01:03 :

Ale vlastne vsetko treba nechat ist svojim tempom...ked Boh vytahuje cierny prapor na niekoho ,proroci a hlasatelia mlcia(vid nauku o modlitbe)ja som sa snazil co sa dalo...ale treba tomu nechat volny priebeh...

lenicka117 je odhlásený top lenicka117 napísal dňa 05/01/2020 01:16 :

Milí všetci.
1. Čo sa týka genetiky na každom psychologickom vyšetrení sa tiež etiologia vzniku mentálneho postihnutia, ak je prítomné. Dieťa sa odosiela k neurológovi a ten dieťa vyšetrí.
2. Profirodicivsrco a náhradná osobná starostlivosť ako taká je najlepšia cesta. Ide len a len k to, ako je človek naň pripravený. Ako je schopný vyrovnávať sa s tým odkiaľ to dieťa pochádza, čím si prešlo a prečo ma také reakcie aké má. Poruchy pripútaná spôsobujú také poruchy správania, že často je naozaj veľmi zložité si povedať, že hej on si prešiel tým a tým a ja to chápem. Pretože ma to zraňuje ako človeka. Profirodiny nie sú žiadnym experimentom. Máme výskumy o to aké je dôležité nadviazať vzťah v prvých 3 rokoch života. A aké spôsobuje ťažkosti to, ak sa tak nestane.
3. Na Slovensku žije 500 tisíc Rómov. Z toho viac ako polovica žije asimilovane medzi majoritou. Život v extrémnej a generačnej chudobe má svoje špecifiká osada je defakto geto. Takéto osady na našom území vznikali v extravilanoch obci po prijatí Hortiho zákonov. Rómovia nesmeli žiť v obciach, nesmeli kočovať. Tak sa z často veľmi šikovných remeselníkov, majstrov stali chudobný ľudia. Po nástupe komunizmu zrazu mali žiť v bytovkách. Nikto sa ich nepýtal, či chcú. V mentalite nášho národa je, že štát má právo do veľkej miery rozhodovať o našom živote.toto už napríklad oveľa menej platí o našich susedoch napríklad Poliakoch. Tak ani oni to tak nemajú.
A hej sú taký ktorým to tak vyhovuje netvrdím, že nie. Aj sestra chlapca, o ktorom je blog sa domov teší. No on sa tam cíti ako mimozemšťan. Nerozumie úplne mentalite svojich rodičov. A to musím povedať, väčšina jeho rodiny pracuje všetci súrodenci a dokonca i rodičia. no jednoducho žijú inak, ako to čo si on predstavuje. A tak nepatrí nikam lebo nepatrí k nim, lebo tam skrátka nechce patriť a nepatrí k "nám", lebo existujú ľudia s názormi, že za niečo môže etnická príslušnosť. Hej žijú v hrozných podmienkach. Ale do veľkej miery za to nesie zodpovednosť aj spoločnosť.

dominici je odhlásený top dominici napísal dňa 05/01/2020 01:23 :

..spolocnost nesie zodpovednost...tak s tym urcite nesuhlasim, to rozmnozovanie neprisposobivych nie je nahoda
A nezachrania to ani tym ze budu robit rozne programy kde jeden cigan dosiahol to a to...pekna zaplata na zakrytie oci pred realitou

lenicka117 je odhlásený top lenicka117 napísal dňa 05/01/2020 01:38 :

A kto ak nie spoločnosť? Poznám prípady, že napriklad na jedno miesto sa hlásil Róm a biely a ten róm mal vyššie vzdelanie a viac skúseností no bol uprednostneni ten biely. Klameme sami seba, že problém je len v nich. Hej je toho v posledných dňoch v telke toľko zlého o tom, aki sú to neprispôsobiví ľudia. Lenže to je blud, keďže polovica populácie žije tak ako ja alebo vy. A hej nezastavam sa nezodpovedných rodičov alebo tých čo dostali zadarmo bývanie a do 3 mesiacov bolo po ňom. No ťažko sa deťom samom dostať z toho kruhu.

dominici je odhlásený top dominici napísal dňa 05/01/2020 01:48 :

Dievca si tu iba kratko...ale boli doby ked cigani drzali hubu a krok(a hlavne sa nekontolovatelne nerozmnozovali)..a dnes..hned vedia sa ohanat "ludskymi pravami" poznaju vsetky finty ako kde co dostat aby nemuseli robit...spolocnost veru moze za benevolenciu, i ked riadenu...proste stacilo zburat vsetky zabrany a ono sa to uz same rozbujnie...ale to vlastne vsade, cigani su len jeden priklad

anneliese je odhlásený top anneliese napísal dňa 05/01/2020 05:59 :

Pascendi. Bud taky laskavy a nepresadzuj tu svoju posahanost ako dar Bozi. Bez takych ludi ako je Lenka by nedostalo ani to male percento ciganov zit ako normalni ludia.