Ja považujem komunizmus a konzumizmus za rovnako veľké zlá. A tiež patrím medzi tých, pre ktorých mal prevrat veľký zmysel i obrovský význam. Trafiku som si zatiaľ nezariadila, ale získala som slobodu, napríklad vierovyznania. A to je viac ako mali v mojom veku moji rodičia.
Osobne som sa ako študent zúčastnil protestov v uliciach BA v r. 1989, pred úradom vlády som štrngal kľúčmi. Tešil som sa pádu komunizmu. Ale potom som bol znechutený, prišla kupónová privatizácia a nespravodlivé rozdelenie bývalého štátneho majetku. A právnici s politikmi to legalizovali.
Stav, v ktorom sa nachádzame, je spravodlivý. Pomer toho, do akej miery máme veci vo vlastných rukách a toho, nakoľko sme v područí iných, zodpovedá pomeru, v akom sme sa vlastným úsilím o spoločenskú zmenu pričinili, voči tomu, nakoľko sme len očakávali, že "sa" niečo zmení. Teda, že niekto iný (nie my sami) nám zabezpečí lepší život. Aj zabezpečil, no podľa svojich predstáv, nie podľa našich, pochopiteľne. A táto nízka úroveň vedomia naďalej pretrváva. Ľudia stále čakajú, že "sa" niečo zlepší, no keď majú prispieť svojím dielom k náprave, radšej zmĺknu a prispôsobia sa okolnostiam.
Táto pasivita je prítomná nielen na úrovni činov, ale aj v myšlienkach. Keby sme si aspoň aktívne utvárali konkrétne predstavy a idey, keby sme premýšľali a vzájomne diskutovali, ako by mala spoločnosť lepšie vyzerať a čo by sa pre to dalo spraviť, aj to by už bol prvý krok na ceste k uskutočneniu tých našich predstáv.
Buďme aspoň vďační za to, že sa nám dlhodobo vyhýbajú konfliktné vyústenia, ktoré obchádzali a obchádzajú všade naokolo. Dovolím si naznačiť, že na zachovaní mieru a pokoja v našich končinách má výrazný podiel ochrana Kráľovnej Nebies, ku ktorej sa utiekame.
Dušan Piršel: 35 rokov po „nežnej revolúcii“ jej odkaz vyvanul do prázdna
zdroj: Belobog.sk
Co je toto za blog nadavajuci 17.11, ked padol komunizmus, ktory krestanov vrazdil a odopieral im slobodu vyznavat svoju vieru?
Idealista
Na sociálnych sieťach to už tak býva, že najviac mudrujú o histórii, politike a vlastne hocičom inom práve tí najviac nevzdelaní. Neznalosť ich núti byť útočnými a hlučným čím si tento deficit kompenzujú. Ako mnohí z týchto tu.
Im nehovoria nič mená ako Josef Toufar alebo Ján Havlík a mnoho ďalších.
Len preto sa dokážu prezentovať takto bezcitne a obhajovať bezcitný režim. Vedie ich k tomu vlastná nevzdelanosť.
17. november 1989 je dňom kedy pomýlený národ povstal sám proti sebe. Od toho dňa sa mnohým splnil ich ,americký sen‘. Stali sa nezamestnanými, dlžníkmi, bezdomovcami, žobrákmi, otrokmi politikov, bánk a nenažratých podnikateľov
Fingolfin
To si hadam robis srandu?
Ty, mne hovoris "chlapce" a to si este mladsi ako ja?? Nestacim sa divit.
A este mi pises nieco o tom, ze sa mam co ucit?
To fakt neviem ci sa mam smiat alebo plakat nad tebou "chlapce".
A, ze sa mam vratit do reality, i ked nechapem, co to ma spolocne s 35 rokov starymi udalostami 17.11.89 a faktom, ze sme ziskali slobodu, mi uz totalne zastava rozum, co si to pospleital.
V tvojom pripade by som poradil: Mlcat je zlato.
jaro22
Veru tak.
No najvacsi a najsmutnejsi paradox je ten, ze na krestanskej zoznamke je blog, ktory spochybnuje dolezitost 17.11. pre slobodu vyznavat svoju (krestansku) vieru, ked uz niekomu osobna sloboda nic nehovori a rad je uvazneny v komunistickych okovach.. a to spochybnuju ludia, ktori maju v profile uvedene, ze su veriaci...
A ako tvrdis, take nieco je zo strany krestana pokrytecke, ale co je este horsie, je to protikrestanske, lebo komunizmus bol RKC odsudeny!
fingolfin
s fejkom ako ty, zbabelcom ako ty a chudakom ako ty, ktory utoci na inych a nakoniec, s obhajcom zlocinoch komuninizmu ako ty, nema zmysel reagovat, lebo by si musel napisat aj nieco zmysluplne a nielen znosku utokov a ja zase s takym primitivom ako ty, nebudem stracat cas. Ale si aspon dokazal, ze sa nemylim.
Chlapci, dávajte si pozor, lebo takéto silné reči by v dávnejších časoch, kedy sa ešte nosila česť, zaváňali ranným súbojom v dunajskom lesíku.
A čo sa týka Nežnej revolúcie, stojí za to pripomenúť 12 požiadaviek spoločného programového vyhlásenia Verejnosti proti násiliu a Koordinačného výboru slovenských vysokoškolákov:
1. Žiadame vytvoriť zo Slovenskej národnej rady skutočný parlament slovenského národa, v ktorom budú mať zastúpenie všetky zložky našej spoločnosti.
2. Žiadame zaručiť úplnú slobodu tlače. Novinári, zvoľte si už dnes také vedenie redakcií, ktoré túto slobodu zaručia.
3. Žiadame zaručiť slobodu podnikania, zhromažďovania, spolčovania, pohybu, svedomia a ďalšie občianske práva a slobody.
4. Žiadame zrušiť vedúcu úlohu KSS zakotvenú v ústave a v tomto zmysle zmeniť ústavu.
5. Žiadame odideologizovať školstvo a kultúru a oddeliť kultúru od štátneho riadenia.
6. Žiadame zaručiť nestrannosť súdov a prokuratúry a vytvoriť skutočne právny štát.
7. Žiadame dôslednú odluku cirkvi od štátu.
8. Žiadame slobodné odborové hnutie a nezávislé študentské organizácie.
9. Žiadame zrovnoprávniť všetky formy vlastníctva.
10. Žiadame dôsledne demokratickú federáciu Čechov a Slovákov a zákonné upravenie práva postavenia národností na princípe plnej a faktickej rovnoprávnosti.
11. Žiadame reálne zaručiť právo na zdravé životné prostredie.
12. Žiadame zaručiť rovnakú šancu pre všetkých pri voľbe povolania a naplnení životnej dráhy.
zdroj: Nežná revolúcia
Môžete sami zhodnotiť, nakoľko tieto požiadavky boli splnené, resp. či znova nedochádza k plíživému návratu stavu spoločnosti niekam do zašlých dôb, hoci iným, rafinovanejším spôsobom.
Sedem divov bývalého režimu? 1.Každý mal prácu.
2.Hoci mal každý prácu, nikto nič nerobil.
3.Hoci nikto nič nerobil, plán sa plnil nad 100%.
4.Hoci sa plán plnil nad 100%, nikde ničoho nebolo.
5.Hoci nikde ničoho nebolo, predsa mal každý všetko.
6.Hoci mal každý všetko, predsa všetci kradli.
7.Hoci všetci kradli, nikdy to nikde nechýbalo.
A tých "divov" bolo oveľa viac.
Ale vážne. Ja rozumiem sentimentu za bývalým režimom, veď nie všetkým sa žilo zle. Stranníci, kolaboranti, ľudia vlažnej viery a pritakávači režimu, všetci tí priemerní, čo nevyčnievali sa mohli mať celkom dobre, podaktorí aj lepšie. Každý má svoju cenu, otázkou je, či stojí za to byť poplatný.
Eustacia, tie divy sú dobré. Niečo ako paradoxy nekonečna.
Ale, myslím, že tu nejde o sentiment, aspoň z môjho pohľadu určite nie. Rozhodne som rád, že sa tá zmena udiala. Avšak ide o to, pozrieť sa aj kriticky jednak na samotnú podstatu "revolúcie" (teda napríklad že nebola celkom občianska, ako sa zdalo) a jednak na výsledok po 35 rokoch, že či sa splnili naše očakávania a či žijeme v skutočne slobodnej spoločnosti.
Naposledy upravil richard768 dňa 2024-11-27 13:13 GMT
Každé obdobie má svoje za a proti. Mne, ako dieťaťu, sa žilo relatívne pokojným a šťastným životom a veľmi rada spomínam na svoje detstvo. Žili sme obyčajne, neuberala som ani z viery (hoci sme nemohli chodiť do kostola, ale hľadali sme riešenie ako chodiť) a prežila som mnohé šťastné obdobia. Toto obdobie nás tiež formovalo, učili sme sa hodnotám, spôsobom, ktoré zachovávame dodnes. Podobne, ako vojnové a povojnové obdobie formovalo našich starých rodičov. Bolo v tom mnoho zla, ale uprostred toho zla, bolo aj dobro a šľachetnosť. A ako radi sme pri starých rodičoch, pretože všetky tie obdivuhodné vlastnosti nabrali práve v tom svojom období, v ktorom žili.
Niekto to tak však nemal. Bol prenasledovaný, súdený, obmedzovaný na slobode. Prežíval bolestné obdobie. Boli sme kontrolovaní.
Porevolučné obdobie má tiež svoje za a proti. Tie všetky negatíva, ako sú spomínané aj v blogu, exitujú vedľa tej všetkej slobody a demokracie a nie je možné ich poprieť, že neexistujú. Ľudia pracujú na 3 zmeny, berú si (musia, ak chcú svoje bývanie) mnohí hypotéky, zostáva málo času na všetko, žijú v neistotách, v strachu, v nedostatku financií, rodiny sú ešte menej spolu. Prišlo "otroctvo" inak.
Doba sa posúva a zakaždým príde niečo nové. Niekedy nové dobré a niekedy nové zlé. Dnes sloboda akoby nepoznala medze, všetko sa zaobaľuje do slobody a oprávnenia. Ani dnes nie sú vymazané podplácania, kontrolovania.
Minulosť nezmeníme. Ľahko sa minulosť hodnotí dnešnými očami a čo by človek spravil inak. Tá doba nepoznala inak, nebola odvaha, možnosť alebo iný dôvod konať inak. Bolo zžité konanie danej doby, hoci si to cenné zachovával človek vo svojom vnútri, vo svojej rodine. Ale tomu cennému sa musel aj naučiť, aj všetkým svojim pozitívnym vlastnostiam sa musel naučiť.
Preto človek sa má snažiť rozmýšľať a konať múdro a zodpovedne za každých okolností, ako sa len dá, nenechať sa zlákať do zlého, snažiť sa o dobro svoje, svojej rodiny, ale aj spoločnosti, to je miesto, kde sme a kde budú vyrastať naše deti. Keby sa dodržiavali len tie prikázania, čo dal Boh, bolo by skvele na zemi. Ale tak to nie je, a preto zažívame okrem tých dobrých vecí aj tie zlé veci, v každej dobe iné.
Negatíva po revolúcii sú výsledkom našich vlastných rozhodnutí. Mečiarizmus, charakterizovaný mafiánskymi praktikami, je spojený s politikou Vladimíra Mečiara, ktorého sme si sami volili a podobne je to aj v súčastnosti.
Na druhej strane, dnes máme možnosť vyjadriť svoje názory a nespokojnosť, cestovať a podnikať. Môžeme žiť v súlade so svojím náboženským presvedčením bez obáv o dopad na našu rodinu.
Ale veď áno, tá pomyselná sloboda dospela do svojho vrcholného štádia,,, takmer úplne sa oslobodila aj od morálky, etiky a všetkého z množiny všeobecného dobra.
Keď toto dosiahne nejaký jednotlivec, tento vrchol slobody, vraj pôjde do pekla.
Ale dovtedy by mal byť označovaný ostatnými, ešte takto neoslobodenymi, len za psychopata, sociopata, alebo deviata a zvrhlika.
Ale keď začne byť nejakou skupinou označovaný za osvietenca, pokrokara, alebo dobrodinca a filantropa, potom je to už väčší problém pre zvyšok ešte neoslobodenych.
Definitívny problém nastane ak takáto skupina nadobudne časom väčšinu. Terminalne štádium rozkladu národa sa stane potom nevyhnutným.
Ak sa tak stane všetkým národom, potom bude koniec.
Vlastne nebude,,, ešte sa musí vyziapovať na "vrchy a skaly aby padli na nás" a budú vytrubovoať aj nejaké "poľnice" rôzneho typu, charakteru a povahy,,, vybehnú "jazdci" až potom bude ten koniec.
Fingolfin:
... kto vie či aj nová Bratislava, mohla by, táto súčasná nie je nič moc.Počkať, a táto teraz ešte nie je tá nová? A tú električku v Petržalke potom načo stavajú?
Pokiaľ je toto apokalypsa, tak je veľmi pomalá a ešte viac drahá.
kto vie či aj nová Bratislava, mohla by, táto súčasná nie je nič moc
richard768
Mohol by si definovat "Skutocnu slobodnu spolocnost".
Najvacsiu chybou Neznej revolucie, ze bola nezna.
Bolo by fajn sa opytat, ze kto sposobil, ze sa po revolucii rozkradli podniky. Ale za to nemoze November 89, ale ludska nenazranost a povacsine exkomunistoch.
Idealista:
Mohol by si definovat "Skutocnu slobodnu spolocnost".No úplne presne ti to definovať neviem, na to by bolo potrebné štúdium sociológie a ďalších spoločenských vied. Ale v zásade, každý druh slobody či práva musí byť vyvážený príslušnou zodpovednosťou či povinnosťou. Napríklad aj tu, na Zoznámku. Ľudia sa dožadujú slobodného priestoru, ktorý aj technicky niečo stojí, ale už sa zdráhajú obetovať desať éčok ročne, aby tento projekt podporili. Pritom na iné veci, často hlúposti, dávajú oveľa viac.
Najvacsiu chybou Neznej revolucie, ze bola nezna.Bola to dohoda s bývalými predstaviteľmi režimu, že nikto nebol potrestaný. Ja nie som za tvrdé tresty a pomstu, ale aspoň symbolicky označiť vinníkov by bolo spoločensky potrebné. Rovnaká chyba sa robí dnes, keď sa zločiny proti ľuďom počas kovid-fašizmu zamietli pod koberec a tvárime sa, že veď nikto nič, všetko bolo v pohode, alebo vlastne ani nič nebolo...
Bolo by fajn sa opytat, ze kto sposobil, ze sa po revolucii rozkradli podniky. Ale za to nemoze November 89, ale ludska nenazranost a povacsine exkomunistoch.Nuž, ľudské vlastnosti - vrátane tých nedobrých -, ktoré boli dovtedy držané na reťazi (prísneho režimu), boli odrazu vypustené. Dalo sa čakať niečo iné? Možno, ak by reforma bola postupná, dlhodobá a riadená niekým inteligentným a cnostným. Možno...
richard768
Zaujimala ma tvoja laicka definicia toho slovneho spojenia, kedze si ho pouzil ohladom toho N89. Ja si myslim, ze ak porovname spolocnost pred N89 a po N89,tak ta terajsia spolocnost, alebo zriadenie je ovela ovela blizsie tej slobodnej spolocnosti.
Ohladom neznosti Neznej revolucie. Myslim si, ze komunisti mali byt potrestani za zlociny, ktorych sa dopustali na ostatnych ludoch. Nielen na krestanoch a beznych ludi, ktorym nicili zivoty, ale najma za tych, ktorych povrazdili pri uteku za hranice.
Ohladom "kovidfasizmu" mam diametralne odlisny nazor. Podla mna, ziadny taky fasizmus nebol.
Ci sa dalo cakat ine? No, ked neboli potrestani komunisti, tak ani nie. A duplom, ked komunizmus zdeformoval ludi, ze potom bezbreho okradali spoluobcanov. A ak sa nedalo ocakavaat nic ine, tak to nieje chyba N89...
Idealista
Vieš problém je v tom že ľudia si často idealizujú minulosť a vnímajú ju len skrze to čo v tej dobe zažili oni samotní. Čo je samozrejme obmedzené vnímanie. Malo kto sa zaujíma o minulosť komplexne o tom čo prinášal komunistický režim všeobecne. Jeho myšlienku všetci sme si rovní, ale ako trefne dodáva Orwell …niektorí sme si rovnejší.
Teraz máme možnosť protestovať a ako zvykol hovoriť Lasica. Čím sa majú ľudia lepšie, tým viac sa sťažujú.
Idealista:
Ja si myslim, ze ak porovname spolocnost pred N89 a po N89,tak ta terajsia spolocnost, alebo zriadenie je ovela ovela blizsie tej slobodnej spolocnosti.Najväčšia sloboda (prejavu) bola práve v 90-tych rokoch, odvtedy sa postupne celosvetovo obmedzuje. A tentokrát to obmedzovanie ide skôr od Západu.
Richard úprimne by ma zaujímalo prečo si myslíš že obmedzení prichádzajú skôr zo západu? hlavne ak vidíme ako napríklad polícia v Rusku reaguje na protesty kde skončíš pri najlepšom vo väzení pri najhoršom ťa pošlú na front
Máme známeho ktorý je Rus a keď vypukol konflikt na Ukrajine, bol z toho frustrovaný. V práci povedal: Sláva Ukrajine. No a skončil v base, pokiaľ mne je známe v západných demokraciách sa toto nerobí a stále môžeš vyjadriť svoj názor.
Premýšľam či by mohol v tej dobe fungovať takýto blog a či napísať v ňom niečo proti režimu by znamenalo strach zo zaklopania na dvere.
Čítali ste knihu 1984 od Orwella?
Parádny blog