Archívy

Reklama

vselico : Boh na prvom mieste - alebo zeby nie?

casto sa stretavam s tym, ze ludia tu maju na svojim profiloch napisane, ze Boh je u nich na prvom mieste alebo ze hladaju partnera, u ktoreho je Boh na prvom mieste.
co to ale vlastne znamena?
nieje to len akasi pretvarka?
nemali by ludia u ktorych je Boh na prvom mieste hladat svoje miesto v zivote v klastore ako v pokusoch najst si partnera?
skuste mi na to odpovedat smile
Pridal slovaaak on 28/03/2023 11:37

Komentáre (25)

harmonia je odhlásený top harmonia napísal dňa 29/03/2023 08:58 :

Mat Boha na prvom mieste, nevylucuje manzelstvo. Naopak ak je clovek veriaci, je nutne mat Boha na prvom mieste, aby sme vedeli urobit partnera stastnym. Mat Boha na prvom mieste vsak neznamena vela sa modlit, chodit denne na omsu, na adoracie, ovladat dogmy, teologiu, citat svate pismo. Mat Boha na prvom mieste znamena konat skutky milosrdenstva a svedcit vlastnym zivotom o Bohu, ktoreho vyznavame. Manzela neurobi stastnym ze sa budem modlit, manzela urobim stastnym ked mu dam najest, ked mu pomozem ked to bude potrebovat, pomozem mu v jeho chorobe...
Vela veriacich ludi sa v mojom okoli popalilo ked si zobralo za manzela/manzelku silno veriaceho cloveka, ale ta viera skoncila s potrebou prvej obete v prospech manzela/manzelky.

janjan je odhlásený top janjan napísal dňa 29/03/2023 04:25 :

Nie je možné svedčiť vlastným životom o Bohu, ak láska k Bohu nie je živená modlitbou, pravidelnou účasťou na svätých omšiach, pravidelným pristupovaním k sviatostiam ... Bez toho viera sa skôr či neskôr stratí.

slovaaak, mať Boha na prvom mieste je pre každého. Nie je to voľba, je to doslova povinnosť každého človeka. Lebo na to sme tu na Zemi: poznávať, milovať Boha a slúžiť Mu. Každý vo svojom povolaní.

harmonia je odhlásený top harmonia napísal dňa 29/03/2023 05:01 :

Janjan, vedela som, ze sa toho chytis.
Nevyvraciam potrebu modlitby, ucasti na omsi a akychkolvek zboznych ukonov. Neviem si predstavit nedelu a sviatok bez ucasti na omsi, samozrejme ak nie je vazny dovod vybechat. To vsetko patri do zivota krestana.
Co vsak je pravda, ludia, ktori hladaju zivotneho partnera, nemali by byt ohureni tym aky je ten clovek dobry lebo chodi do kostola, lebo sa modli, lebo adoruje, lebo pozna dogmy. To je vsetko malo na to, aby sme si mysleli aky je to dobry clovek a preco by nas ako potencionalny partner mal zaujimat.
Zila som 33 rokov pod jednou strechou s nesmierne zboznym clovekom, ale tou zboznostou to skoncilo. Uz ako vychadzal z kostola ublizoval ludom a vlaste poznam kopec zboznych ludi, ktori nie su dobrymi manzelmi a manzelkami. ... Pozor na to. Vydat, ozenit sa mozete iba raz. Aby ste potom po svadbe horko nezaplakali. Vsimajte si hlavne tie skustky milosrdenstva. Tam sa ukaze ci je to clovek s ktorym mozete ratat do zivota. Teraz aktualne si vsimajte aky postoj ma dotycny/dotycna k utecencom z Ukrajiny. Nemusi byt kazdy zachranca, kazdy nemoze pomahat, ale vsimajte si, ci ten clovek zaujima postoj aki su ti Ukrajici nenazrani, alebo s utrpenim suciti. To je tiez dobry ukazovatel hodnot.

razdvatri je prihlásený top razdvatri napísal dňa 01/04/2023 06:36 :

To je len otazka priorit. Ak ma muz na prvom mieste Boha, dava to dobry predpoklad, ze vsetko (aj jeho manzelstvo ) bude na spravnom mieste a muz sa bude zdravo rozvijat.

Su napr. ale muzi, ktori si nas prve miesto davaju dievca alebo manzelku. Robia si z nej v dobrej viere idol, kolenackuju sa pred nou,  podkladaju sa jej,ona si ho ale casom prestane vazit a muza necaka nic pekne.

eustacia je odhlásený top eustacia napísal dňa 02/04/2023 05:45 :

Otázka je, či slovaaak za svoj život naozaj nestretol jediného dobrého kresťana - laika. A tiež, že prečo.

harmonia je odhlásený top harmonia napísal dňa 05/04/2023 05:36 :

Mna stale zaujima co je to mat Boha na prvom mieste a ako sa to prejavuje. Teda co tym myslite. Dajme tomu hypoteticka situacia, ziju spolu manzelia, ktori maju Boha na prvom mieste, co to konkretne podla vas znamena.

eustacia je odhlásený top eustacia napísal dňa 06/04/2023 01:33 :

harmonia, to myslíš vážne?grin Prvé a najväčšie prikázanie predsa poznáš a aj to druhé. Alebo potrebuješ nakresliť nejakú konkrétnu situáciu?

harmonia je odhlásený top harmonia napísal dňa 06/04/2023 05:19 :

Eustacia, ano. Konkretnu situaciu. Nie definicie, poucky a prikazania, to pozna kazdy. Asi sa nijaka zena nepotesi, ked sa ide urvat od roboty a muz jej odrieka state zo sv.pisma.

eustacia je odhlásený top eustacia napísal dňa 06/04/2023 06:15 :

harmonia nerozumiem. Žiadaš príklad, ale predsa ty by si mala byť tým príkladom.smile

harmonia je odhlásený top harmonia napísal dňa 06/04/2023 07:02 :

Eustacia, tak ja to mam vyriesene. Priklad sme kazdy jeden z nas, otazne je ci dobry, alebo zly priklad.

eustacia je odhlásený top eustacia napísal dňa 06/04/2023 07:05 :

Tak vďaka za rétorickú otázku.

teurg11 je odhlásený top teurg11 napísal dňa 06/04/2023 09:48 :

slovaaak napísal 28/03/2023 11:37
BOH NA PRVOM MIESTE - ALEBO ZEBY NIE?
casto sa stretavam s tym, ze ludia tu maju na svojim profiloch napisane, ze Boh je u nich na prvom mieste alebo ze hladaju partnera, u ktoreho je Boh na prvom mieste.
co to ale vlastne znamena?
nieje to len akasi pretvarka?
nemali by ludia u ktorych je Boh na prvom mieste hladat svoje miesto v zivote v klastore ako v pokusoch najst si partnera?
skuste mi na to odpovedat

čau slováčisko,
TU je moja odpoveď, aj keď je to "NADARMO" !

Áno, je to "pretvárka".
Je to povrchné a je to trápne.
Je to pokrytecké a môže byť aj falošné.
Je to pomýlené a hlúpe !
Sú to márne preludy.
Ľudia síce túžia po vyšších veciach, ale prepadli márnomyseľnosti, žiadostivosti a starajú sa o veci pominuteľné.
Analýza skutočnosti- že výstavbovým piliérom kresťanstva vôbec nerozumejú, nebude predmetom tohoto príspevku.

Totiž na prvom mieste majú Boha tí, ktorí pohŕdajú svetom, seba úplne opustili, povzniesli sa nad svoje telo aj všetkých tvorov a vo vytŕžení mysle prenikajú od márnosti k večnej blaženosti; prenikajú od tela k duchu.
Len máloktorí ľudia (kňazov nevynímajúc) dokážu natoľko premáhať svoju prirodzenosť a telesné žiadosti križovať takou duchovnou horlivosťou, aby sa zvonku i zdnu odtrhli od všetkého pozemského a boli hodní pripojiť sa k anjelským zborom.

Ps.: Drvivá väčšina príspevkov na tomto zoznamku sú len také tralalalala

lesanka333 je odhlásený top lesanka333 napísal dňa 06/04/2023 10:03 :

Ahoj Slovaaak,

ta otazka, ktoru si polozil vo svojom blogu, ze co to vlastne znamena mat Boha na prvom mieste, je dobra otazka.
Je mozne, ze kazdy clovek by ti na to odpovedal inak, zrejme podla urovne svojej duchovnej zrelosti... Pre niektorych je mat Boha na prvom mieste mozno casto pouzivana fráza, ale mozno ani celkom netusia, co to vlastne znamena.

frant1s3k83 je odhlásený top frant1s3k83 napísal dňa 07/04/2023 05:27 :

...ja si myslím, že nie je možné mať Boha na prvom mieste, pretože to znamená, že Boha porovnávate napríklad s človekom (futbalovým mužstvom, kapelou atď.) a zostavujete poradie.
Napr. Boh na prvom, Jožko/Jozefína na druhom a teta Justína/ujo Barnabáš na tretom mieste...

Je podľa vás vôbec možné nechať "súťažiť", porovnávať Boha s človekom (futbalovým mužstvom, kapelou atď.), aby ste zistovali poradie?

mistrz_leszek je odhlásený top mistrz_leszek napísal dňa 07/04/2023 08:27 :

frant1s3k83 napísal dňa 07/04/2023 05:27: ...ja si myslím, že nie je možné mať Boha na prvom mieste, pretože to znamená, že Boha porovnávate napríklad s človekom (futbalovým mužstvom, kapelou atď.) a zostavujete poradie.
Napr. Boh na prvom, Jožko/Jozefína na druhom a teta Justína/ujo Barnabáš na tretom mieste...

Je podľa vás vôbec možné nechať "súťažiť", porovnávať Boha s človekom (futbalovým mužstvom, kapelou atď.), aby ste zistovali poradie?


Je predsa hierarchia hodnôt. Boh nieje rovnostár a človeka formuje schopnosť rozlišovania.

Ak pominieš transcendenciu (presah) a upriamiš sa len na imanenciu (všadeprítomnosť) Boha, potom Ho môžeš vidieť aj v tete Justíne. Bude to pravda, ale bez zreteľa hierarchie Jeho manifestácií, zároveň panteistický omyl.

mistrz_leszek je odhlásený top mistrz_leszek napísal dňa 07/04/2023 09:05 :

topteurg11 napísal dňa 06/04/2023 09:48: čau slováčisko, TU je moja odpoveď, aj keď je to "NADARMO" !

Áno, je to "pretvárka".
Je to povrchné a je to trápne.
Je to pokrytecké a môže byť aj falošné.
Je to pomýlené a hlúpe !
Sú to márne preludy.
Ľudia síce túžia po vyšších veciach, ale prepadli márnomyseľnosti, žiadostivosti a starajú sa o veci pominuteľné.
Analýza skutočnosti- že výstavbovým piliérom kresťanstva vôbec nerozumejú, nebude predmetom tohoto príspevku.

Totiž na prvom mieste majú Boha tí, ktorí pohŕdajú svetom, seba úplne opustili, povzniesli sa nad svoje telo aj všetkých tvorov a vo vytŕžení mysle prenikajú od márnosti k večnej blaženosti; prenikajú od tela k duchu.
Len máloktorí ľudia (kňazov nevynímajúc) dokážu natoľko premáhať svoju prirodzenosť a telesné žiadosti križovať takou duchovnou horlivosťou, aby sa zvonku i zdnu odtrhli od všetkého pozemského a boli hodní pripojiť sa k anjelským zborom.

Ps.: Drvivá väčšina príspevkov na tomto zoznamku sú len také tralalalala


Áno, v princípe súhlasím, také je jediné poriadne východisko. Väčšina pasažierov tejto planéty tiež nemá patričnú mieru rozlišovania, aby mohli byť k sebe úprimný.

Je tu však ešte jeden rozmer (matia Boha na prvom mieste). Nieje to ten radikálne najvznešenejší, pretože nespočíva v odvrhnutí tohoto sveta, vyplýva z akejsi nutnosti a dopasovania sa na úroveň tohoto padlého sveta, zároveň by som ním však nepohŕdal a dobre žitý má ďaleko od pokrytectva - niektorým poslúži ako základ tomu prvému. Ide o to, že kresťanstvo (nie len), poskytuje okrem návodu na vyslobodenie sa aj návod civilizačne formujúci. Okrem cesty nahor, ponúka aj orientácie žitelnejšieho života tu dole.

Väčšina však ani na to už nemá. Arogancia je citeľná. Asi spoliehajú na milosť. Márnivosť a arogancia. Mali by si slušne zopnúť/zapliesť vlasy a zakryť ich šatkou - to je tiež metaforou čo by mali spraviť so svojim verbálnym prejavom všetkého čo ich napadá. Nerozumejú svojej ľudskej prirodzenosti, nemajú ju vôbec pod kontrolou. Ako by mohli ašpirovať na anjelské sféry? Tento svet je dverami na schodisko, tie schody vedú rovnako hore ako aj dole.

harmonia je odhlásený top harmonia napísal dňa 07/04/2023 11:38 :

Pascendi sa vratil?

mistrz_leszek je odhlásený top mistrz_leszek napísal dňa 08/04/2023 02:55 :

harmonia napísal dňa 07/04/2023 11:38: Pascendi sa vratil?


I-á.

janjan je odhlásený top janjan napísal dňa 08/04/2023 03:03 :

harmonia,
mať Pána Boha na prvok mieste je skôr morálna kategória než dogmatická. Dalo by sa to zjednodušene vyjadriť vetou: "Choď, a viac nehreš." A budeš mať Boha na prvom mieste.
Konkrétne? Napríklad v manželstve je to vernosť manželskému partnerovi už v pohnútkach mysle. Je to napríklad spravodlivé odvádzanie daní, aj keď bude o jednu dovolenku menej. Je to aj zachovávanie nedeľného pokoja, aj keď v nedeľu sú najlepšie príplatky. Je to "prekusnutý jazyk" miesto rozprávania o susede či kolegyni. Je to vždy, Keď dáme prednosť morálnemu zákonu pred svetom.
Každý môže mať Boha na prvom mieste. Stačí sa pre to rozhodnúť, rozhodovať v každej chvíli života.

janjan je odhlásený top janjan napísal dňa 08/04/2023 03:12 :

Mať Pána Boha na prvom svete neznamená pohŕdať telom, materiálnym svetom. Nie je to kresťanské. Veď Boh stvoril materiálny svet a "bolo to dobré" resp. "veľmi dobré" (Genezis). Takéto teórie patria do oblasti gnózy, albigéncom a pod. Katolícki mystici žili pevne zakorenení na Zemi, horlivo milovali Cirkev a mnohí slúžili iným, chudobným, chorým ...

Naposledy upravil janjan dňa 2023-04-08 16:16 GMT

teurg11 je odhlásený top teurg11 napísal dňa 08/04/2023 04:16 :

autobus napísal dňa 14/02/2023 07:55 :

Jano, ty trpiš asi aj duševnou poruchou.

teurg11 je odhlásený top teurg11 napísal dňa 08/04/2023 04:19 :

mistrz_leszek napísal dňa 08/04/2023 02:55 :
harmonia napísal dňa 07/04/2023 11:38: Pascendi sa vratil?


I-á.

Len pre doplnenie :

M-é-e-ééé

mistrz_leszek je odhlásený top mistrz_leszek napísal dňa 08/04/2023 07:32 :

Svet je všeobecným pomenovaním pre vášne. Keď chceme nazývať vášne spoločným menom, nazývame ich svetom. Keď ich chceme rozlišovať vlastnými menami, nazývame ich vášňami.

Vášne sú nasledovné: láska k bohatstvu, túžba po majetku, pôžitkárstvo rodiace smilstvo, túžba po uznaní rodiaca závisť, baženie po moci, arogancia a pýcha, žiadostivosť krášliť sa rozmarnými šatmi a márnivými ozdobami, smäd po ľudskej sláve rodiaci zatrpknutosť, fyzický strach.

Kde tieto vášne prestávajú pôsobiť, tam svet je mŕtvym. Pretože, i keď žili v mäse, nežili pre mäso. Hlaď, pre ktoré z týchto vášní žiješ, uvidíš nakoľko žiješ pre tento svet a nakoľko si už preň mŕtvym

Svätý Izák Sýrsky



Naposledy upravil mistrz_leszek dňa 2023-04-08 20:53 GMT

harmonia je odhlásený top harmonia napísal dňa 09/04/2023 05:18 :

Janjan, je trapne ako niektori ludia obhajuju nedelny predaj. Je jasne, ze obchodnikom ide iba o zisk a ludia sa na to chytaju. Chcu akusi slobodu ale takto sa o slobodu pripravuju. Je vsak hlupe, ze aj napr.Sulik sa nehanbi povedat pred kamerami, ako si vedia predavacky financne prilepsit a ako same ziadaju, aby mohli v nedelu pracovat. Zial doba je taka, ze sa nebavime o otazke, ci sa predavacka zriekne financneho prilepsenia ako ze by sa nechcela uskromnit, ale je to uz otazka, ci dokazu vyzit. Neverim, ze obcbodnici zvysia predavackam plat o inflaciu.

cuore je odhlásený top cuore napísal dňa 01/05/2023 09:28 :

Dobra otazka. Suhlasim. Podla mna zalezi od osobnej vyzretosti cloveka a uvedomovania si, co vlastne chce. Boh ma byt na prvom mieste. Ale ak namiesto komunikacie s partnerom a riesenia problemovych situacii vyhladava dany clovek ticho, kostol,modlitbu, rozjimanie...tak je otazka, ci to co hlada je skutocne partnersky (manzelsky) zivot. Raz som na kazni pocula, ze ak manzelka a matka je casto pritomna na adoracii, venuje sa kostolu, proste je pomaly viac casu v kostole ako doma, tak na tom nie je nic svate, pretoze uteka od povinnosti, ktore ma vo svojej rodine plnit. Rovnako ak ma manzel napr. utriet riad, tak nie je potrebne sa odobrat k modlitbe. Samotna cinnost je obetou a modlitbou. Cize ano, suhlasim, ze Boh ma byt na prvom mieste. Sucasne vsak suhlasim, ze nema byt svatou vyhovorkou pred zrejmymi "povinnostami". V partnerskom  vztahu (myslim fazu pred uzavretim manzelstva) to mozu byt napriklad komunikacia, zaujem a aktivita pre rozvoj vztahu. Proste, ak chcem partnersky vztah, tak to ide aj s tym, aby bol Boh na 1. mieste. Nemozem ale zanedbavat vztah s partnerom, lebo chcem zit pre Boha. To si ale musi kazdy vysporiadat vo svojom vnutri a naviac sme kazdy individualny a samotne zitie toho "mat Boha na 1.mieste" predstavuje pre kazdeho nieco ine, ci iny rozsah...

Naposledy upravil cuore dňa 2023-05-01 10:30 GMT