Stratené heslo? Ahoj, prihlás sa vyššie, alebo sa zaregistruj.
juniales

Čo som dostal : Si prorok

V krste sú všetci kresťania pomazaní za prorokov. Naša prorocká úloha má rôzne aspekty. Prorokom je ten, kto svojím osobným spôsobom ohlasuje Boha. Každý je prorokom, ak vysloví jedinečné slová, ktoré Boh vložil len do jeho života. Každý človek má povedať o Bohu čosi, čo môže povedať iba on. Každý môže zviditeľniť nejaký Boží aspekt, ktorý len skrze neho môže zažiariť v tomto svete. Ďalšou úlohou proroka je vidieť veci tak, ako ich vidí Boh. „Skutočný prorok nás nekompromisne upozorňuje na to, čím skutočne sme, čo tu robíme a čím sme v Božích očiach, v Božom srdci.“ (Arnold, s. 19cool Otvára nám oči, aby sme odhalili ilúzie, ktoré sme si o sebe utvorili pod vplyvom mienky iných a na základe situácie v našom svete. V každom z nás je taký vnútorný prorok. Často je však hlboko ukrytý". Alebo sa prejavuje len povrchne. Tak sa z nás stávajú neprestajní hundroši, ktorí sú večne nespokojní s tým, čo majú, ale neukazujú nijakú cestu do budúcnosti. Pravý umelec má tiež vždy prístup k prorokovi vo svojom vnútri. „Pravé umenie je prorocké... Otvorený umelec nám ukazuje vízie skutočnosti, ktoré nás vyzývajú, aby sme videli, počúvali a vnímali veci v novom svetle." (Arnold, s. 201)
Tretím aspektom prorockej existencie je veľká angažovanosť za spravodlivosť. Byť prorokom znamená tiež protestovať proti falošnosti mocnárov, bez ohľadu na vlastné blaho. Prorok sa neuspokojí s tým, že sa prispôsobuje. Chce pozdvihnúť svoj hlas, ak cíti, že tento svet či Cirkev kráčajú po nesprávnej ceste. Byť prorokom znamená bez strachu nazvať veci pravým menom. Druhý vatikánsky koncil sa nanovo zaoberal témou prorockého poslania Cirkvi. No kde sa dnes podeli v Cirkvi muži, ktorí sa odvážia proti duchu čias povzniesť svoj hlas za pravdu a spravodlivosť,  za tých, ktorých nikto nepočúva, za tých, ktorí boli  vylúčení zo spoločnosti? Prorok žije nebezpečne. Cena za to, že na základe svojho  "vnútorného proroka" ľudia poukazujú
na skutočnú situáciu tohto sveta, je často vysoká. Aj dnes mnohí proroci platia za svoje poslanie životom, či je to v Salvádore, Zimbabwe alebo Alžírsku. Ani Cirkev neprijíma vždy prorokov rada. Neraz ich radšej umlčí a obkolesí ich bariérou všemožných cirkevných úradov. Kritici často počujú výčitku, že im ide len "o poškodenie obrazu Cirkvi" alebo len potrebujú na niekoho žalovať. Prorok však nekritizuje, aby obžaloval, ale aby opäť vniesol do povedomia Božiu vôľu. A Božia vôľa sa nezhoduje vždy s našou predstavou harmonickej Cirkvi, ktorá radšej všetky spory zametie pod koberec, aby navonok vzbudzovala dojem jednoty.

"archetyp proroka"
Prevzaté z "Bojovník a priateľ."
Anselm Grun
Pridal lazar44 on 27/07/2012 11:38

Komentáre (12)

motyl12 je odhlásený top motyl12 napísal dňa 29/07/2012 08:42 :

„No kde sa dnes podeli v Cirkvi muži, ktorí sa odvážia proti duchu čias povzniesť svoj hlas za pravdu a spravodlivosť,  za tých, ktorých nikto nepočúva, za tých, ktorí boli  vylúčení zo spoločnosti?“

Myslím si, že problém je aj v tom, že mnohých mužov v Cirkvi zväzujú tradície a cirkevné príkazy, ktoré im síce v istom zmysle ponúkajú pocit istoty, ale na druhej strane nedokážu  naplno otvoriť svoje srdcia pre druhých a ich potreby a teda proroka v sebe hlboko potláčajú a nedajú mu šancu...

motyl12 je odhlásený top motyl12 napísal dňa 29/07/2012 09:33 :

m77m - ja som reagovala na otázku v článku, nekládla som si ju sama. Verím, že sú aj muži, ktorí idú za svojim cieľom a počúvajú proroka v sebe, ale realita je taká, aká je (myslím, že Anselm Grun to vystihol) ... a to sa dá povedať aj o ženách a ich sile zostať a podporovať takéhoto muža. Článok je ale orientovaný na mužov a preto som reagovala týmto smerom...

lazar44 je odhlásený top lazar44 napísal dňa 29/07/2012 11:06 :

@motyl12, m77m
Ďakujem Vám za takúto úprimnosť.
Je veľmi vzácna.
smile

motyl12 je odhlásený top motyl12 napísal dňa 30/07/2012 10:51 :

Nemyslím, že tu niekto niekoho napáda a tiež nemám dojem, že sa tu tvrdí, že niekto je múdrejší ako ten druhý. Proste to beriem tak, ako to je. Cirkev tvoria ľudia , ktorí len zrkadlia stav, ktorý existuje v spoločnosti a tým pádom sa stretávame s rôznymi postojmi  a názormi (niektoré akceptujem, s niektorými nie som stotožnená a Cirkev samotná priznala niektoré chybné kroky). Ježiš tiež búral tradície a v mene lásky urobil mnohé veci, ktoré v tej dobe boli proti všetkým zaužívaným pravidlám. Myslím, že nikto tu na Zemi z nás ľudí nemá patent na dokonalú pravdu a preto, ak ju hľadáme spoločne a rozumne, nemusíme urobiť toľko chybičiek....

lazar44 je odhlásený top lazar44 napísal dňa 01/08/2012 07:41 :

@hal9000
Vraciaš sa do minulosti. Vtedy platil jeden názor.
Ťažko sa zvyká na skutočnosť alternatívy. Máš pravdu, že niektorí "otcovia"
nedokážu prijať skutočnosť, že s nimi nemusíme nutne súhlasiť.
Pribúda čoraz viac oborov, oblastí v ktorých nebudú mať rozhodujúce slovo.
Ak sa premešká možnosť, držať krok s dobou a tvrdohlavo sa bude trvať
na názoroch minulosti, tak sa nečuduj, že niekto použije tvrdšie výrazy.
Každá doba má aktuálne otázky a odpovede.
V iných podmienkach, iných otázkach, trvať na vtedy platných odpovediach
je nerozumné,deštruktívne. Žijeme rýchle dni.
Kostra sa nemení, ale netreba zaspať ako sa hovorí, na vavrínoch.
Strach z nového je sprievodný jav. Opatrnosť je na mieste.

disk je odhlásený top disk napísal dňa 17/08/2012 04:12 :

Viem o com Hall hovoris a suhlasim s Tebou.Doba tlaci cloveka k tomu,aby kracal s davom.Kracat s davom v sucanej spolocnosti znamena byt maximalne tolerantny vo vsetkom moznom,pocnuc rozlicnymi vierovbyznaniami a konciac otazkami eutanazie.Akonahle clovek nekraca s davom v otazke tolerantnosti je oznaceny za tmara,skostnateneho a zatuchnuteho cloveka,ktory nekraca s dobou.Alebo sa mu dava este hanlivy privlastok :konzervativec.Clovek ma mat slobodu,to je ok.Ale uz ina vec je to,ze clovek sa touto slobodou sam dokaze odsudit tym,ze ju zneuzije.alebo inymi slovami:dnesna doba prave podporuje zvacsa iba zneuzitie slobody

lazar44 je odhlásený top lazar44 napísal dňa 17/08/2012 10:31 :

@disk
Našiel som toto:
Poznám ľudí, ktorí si myslia, že musia obrátiť celý svet. No keď sa im bližšie prizriem, mám dojem, že bez svojej misionárskej zanietenosti nie sú ničím. Sami seba vnímajú len podľa svojho misionárskeho poslania. Uvedomujem si, ako mi často idú na nervy. A mám dojem, že svoju vlastnú neistotu a pochybnosti vo viere prekonávajú tým, že sa usilujú druhých obrátiť na svoju vieru. Za ich misionárskou horlivosťou sa často ukrýva strach, že by ich vlastná viera mohla byt len fatamorgána. Aby sa vyhli tomuto strachu, musia každého, kto im vojde do cesty, presviedčať o vlastnej ceste. Takto „typický misionár" nepripustí názor iných. Cíti potrebu obsiahlo a zoširoka vysvetľovať, ako musím veriť a k akému hnutiu sa musím pridať, aké metódy meditácie mám praktizovať, čím sa mám živiť. Inak pôjde všetko dolu kopcom. Takí misionári často zanechávajú vo mne pocit viny, ak neprijmem ich posolstvo.
Vôbec nie je jednoduché sa od nich dištancovať a veriť vlastným pocitom.

(Bojovník a priateľ. - časť z archetypu misionára.)

  Ináč, ak nehovoríš k veci nastoľuješ otázky,
ktoré každá sama o sebe potrebuje jeden blog.
"Pravda vás vyslobodí."
Čo by sa muselo stať, aby si začala pochybovať o všetko, čo vieš?
Nie z neúcty k poznanému.
Ale z úcty k Pravde.
tonguewink:

disk je odhlásený top disk napísal dňa 18/08/2012 07:49 :

To,ze Ty nemas zaujem pocuvat misionarov(trebars co poriadaju rozne rehole) je Tvoj problem.Nikto nikoho nenuti,aby na tie misie chodil,je to pre tych,ktori maju zaujem.Misie su predovsetkym urcene pre krajiny,kde o krestanstve nepocut.Ale Ty istotne nemieris na misie od misionarov,ale na mna konkretne,ze?Takze...ja nemam ziaden zaujem Ta misionarizovat,pretoze cez komentare este nikto nikoho nepresvedcil.Ja pisem vyhradne kvoli tomu,aby ludia,ktorí uprimne hladaju Boha neboli zavadzaní.

lazar44 je odhlásený top lazar44 napísal dňa 18/08/2012 08:34 :

@disk
Misie.
Misionáruješ, nie mňa, každého kto nie je zorientovaní.
Boh sa dá nájsť len "vo vlastnom srdci."
Nehľadajte "BOHA" v rečiach, ale v "SEBE."
smilewink

disk je odhlásený top disk napísal dňa 18/08/2012 09:23 :

Kazdy,kto napise nejaky prispevok misionarizuje,tak ako ja,tak isto aj Ty...a jedine,ak budes Lazar prispievat prispevkami na temu:ake je pocasie,alebo ako pripravit jablkovy kolac,jedine vtedy nebudes klast pred verejnost svoj zivotny nazor,inac budes vzdy misionarizovat,nie je ziaden rozdiel v tom medzi Tebou a mnou...alebo myslis ze je?Len Ty to robis rafinovanejsie,nepises priamo,len proste spochybnujes a nastolujes nove moznosti,to je taktiez sposob sirenia zivotneho postoja,len rafinovanejsi a mozno aj ucinnejsi,ci nie?roll eyes

Naposledy upravil disk dňa 2012-08-18 08:26 GMT

lazar44 je odhlásený top lazar44 napísal dňa 18/08/2012 09:47 :

Len Ty to robís rafinovanejsie,nepises priamo,len proste spochybnujes a nastolujes nove moznosti,to je taktiez sposob sirenia zivotneho postoja,len rafinovanejsi a mozno aj ucinnejsie, či nie?

Medzi mnou a tebou je tento rozdiel.
Nie som rafinovaný.
Účinnejšie je: Vidieť veci aké sú.
Je mi ľúto, že ty to nevidíš.
Je mi ľúto, že ma pokladáš, za niekoho, kto manipuluje.
Je mi ľúto, že nerozumieš, o čom hovorím."
smile[/u

Naposledy upravil lazar44 dňa 2012-08-18 16:06 GMT

lazar44 je odhlásený top lazar44 napísal dňa 18/08/2012 05:07 :

@chiiara
Blížiš sa k "absolútnej pravde."